دوشنبه, 2 مهر 1397
سيستم مديريت کيفيت سازمان

SCOPE-OF-NCC-150.jpg      SCOPE-OF-NCC-2-150.jpg

 

 

هرآنچه که توسط انسان پدید می‌‌آید ، در گذر زمان دستخوش تغییر و تکامل است. علم مدیریت کیفیت و استانداردها و الگوهای مرتبط با آنان که متضمن شکل‌‌گیری سیستمهای مدیریت کیفیت است ،نیز از این قاعده مستثنی نبوده و با  توجه به رشد روزافزون علوم و فنون مختلف و روند رو به گسترش حیطه‌‌های فنی دچار تحول گرديده و مستلزم تغییر و بروز‌رسانی است. این  مساله در نتيجه تغيير نياز های مطرح در به وجود آوردن محصولات و ارائه خدمات و همچنين تغيير نيازهای مشتری و استفاده کنند

 

گان از اين محصولات و خدمات ،تشديد گرديده است. اين مجموعه  تغییرات و تحولات درزمینه‌‌های فنی و مدیریتی ، نگرش مدیریتی درسطح سازمانها و ساختارهای تشکیلاتی ارائة خدمات را چه در بخش دولتی و چه در بخش خصوصی دگرگون ساخته است.

 درسازمان نقشه‌‌برداری کشور نیز با توجه  به سیاست مسئولان سازمان، که  تحول و استفاده از الگوهاي نوين مديريت و خدمت‌‌رسانی به مردم را سرلوحه امور می‌‌دانند، روند سیر و تکامل وجود داشته و اين سازمان از جمله دستگاههای دولتی است که پیکره آن آماده پذیرش  تغییرات در زمینه‌‌های مختلف فنی و مدیریتی است و تجربیاتی از قبیل تغییر روش تولید نقشه‌‌های خطی به رقومی،  تغییر روشهای  کلاسیک اندازه‌‌گیری و نگهداری شبکه‌‌های مسطحاتی و ارتفاعی به روشهای نوین، ایجاد شبکه‌‌های گراویمتری و اندازه‌گيريهاي آن، بکارگیری GPS  در  عکسبرداری  هوایی و استفاده عملی از روش GPS مثلث‌‌بندی در عکسبرداری هوایی، پیاده‌‌سازی سیستم مدیریت بر مبنای هدف ( MBO )، پیاده‌‌سازی سیستم Paperless (حذف کاغذ) در مكاتبات و انجام امور سازمانی، مکانیزاسیون گردش کار امور اداری و مالی،  پیاده‌‌سازی طرحهاي Teleshopping ، Teleworking  و .... شواهدی دال بر این ادعا است.

سیستم مدیریت کیفیت و پیاده‌‌سازی آن در سازمان نقشه‌‌برداری کشور از سال 1372 همزمان با تحولات فناوری در روشهای تهیة نقشه مورد توجه مسئولان سازمان قرار گرفته و پیاده‌‌سازی سیستم مدیریت کیفیت بر مبنای الزامات استاندارد ISO9000 سال 1994 مورد توافق مسئولان وقت سازمان قرار گرفته و همزمان با تشکیل گروه‌‌کاری و کمیته راهبری برخی از آموزشهای لازم برای کارشناسان نیز برگزار و مرحلة ممیزی داخلی سیستم مدیریت کیفیت در سازمان انجام گرفت. با توجه به عدم احساس نياز سازمان به اخذ گواهينامه و شايد مشغله فراوان سازمان در زمينه تهيه نقشه‌‌هاي پوششي در آن زمان صرفا به پياده‌‌سازي مديريت كيفيت اكتفا شد تا در اواخر سال 1381با توجه به موفقیتهای سازمان در زمینه‌‌های مختلف فنی و مدیریتی، سازمان مدیریت و برنامه‌‌ریزی کشور، سازمان نقشه‌‌برداری را به عنوان یکی ازسازمانهای برگزیده جهت پیاده‌‌سازی سیستم مدیریت کیفیت انتخاب نمود. این موضوع از یکسو و همچنین تغییر سری استاندارد ISO9000 و رفع برخی از ایرادات وارد برآن از سوی دیگر منجر به جهت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گیری سیاستهای مسئولان سازمان به سمت پیاده سازی این سیستم در سازمان نقشه‌‌برداری کشور گردید.

شايان ذکر است سری استانداردهای ISO 9000 یکی از عناوین استانداردهای مطرح در سطح   بین‌‌المللی  برای  انتخاب، استقرار و افزایش توان سیستمهای مدیریت کیفیت است که  متناسب با  پیشرفت و تحولات علم مدیریت کیفیت مورد بازنگری قرار گرفته است.  آخرین نسخه این سری استاندارد در سال 2000 با  تلاش در برطرف سازی ضعفهای موجود در ویرایش سال 1994 و با  رویکرد  فرآیندی و به وجود آوردن امکان بهتر و راحت‌تر و همچنین مطرح ساختن نکات جدید که متضمن هدفمند بودن سیستم مدیریت کیفیت است در کمیته فنی ISO/TC176 ( مدیریت کیفیت و تضمین کیفیت) تدوین و تصویب شد و جایگزین  نسخه قبلی گردید.

با همت و وفاق نظری که در سطح مدیریت ارشد سازمان دراین مورد وجود داشت و با همکاری تمامی پرسنل، سازمان نقشه‌‌برداري كشور موفق به پیاده سازی سیستم مديريت كيفيت BS EN ISO 9001:2000 گردید. امید است تجربه موفقيت آميز پياده سازی سیستم مديريت كيفيت در سازمان نقشه‌‌برداری کشور ، مورد استفاده دستگاههای اجرایی  کشور قرار گیرد.


DOURAN Portal V4.6.1.0

V4.6.1.0