تاریخ انتشارچهارشنبه ۷ فروردين ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۵۲
کد مطلب : ۲۶۶
معاون وزیر راه و شهرسازی:

سازمان نقشه برداری كشور پیكر نظام داده های مكانی را برقرار نگه داشته است

مهندس امیر امینی، معاون برنامه ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی گفت: سازمان نقشه برداری کشور پیکر نظام داده های مکانی را برقرار نگه داشته است.
سازمان نقشه برداری كشور پیكر نظام داده های مكانی را برقرار نگه داشته است
plusresetminus
۰
امینی در گفتگو با روابط عمومی سازمان نقشه برداری کشور به نقش بی بدیل این دستگاه اجرایی در حوزه فرهنگ سازی نقشه و اطلاعات مکانی پرداخت و تداوم برگزاری همایش هایی مانند همایش ملی  ژئوماتیک و سایر فعالیت های اجرایی آن را در این جریان بسیار مهم برشمرد. 


وی افزود: پس از فرهنگ سازی در نظام اجرایی با استفاده از داده های مکانی برای رفع چالش ها و موانع پیش رو، در پیاده سازی نظام تصمیم گیری مدیریتی، موضوع بازار داغ داده های مکانی و بایگانی دیجیتال مطرح است. اگر آنچه که از یک بانک اطلاعاتی در همه زمینه ها در دسترس است، به بایگانی دیجیتال مبدل نشود، به روزرسانی این اطلاعات و بهره برداری مداوم و مستمر از آنها تقریبا غیر ممکن می شود. 


معاون وزیر راه و شهرسازی، حفظ و نگهداری داده های مکانی را بخشی از توسعه و پیشرفت نظام تصمیم گیری در کشور دانست و حفظ حریم این اطلاعات را بر تحلیل های توصیفی داده ها تأثیرگذار عنوان کرد و گفت: باید سامانه های اداری، مالی، اجرایی و تخصصی در کشور به گونه ای طراحی شود تا این سرویس به عنوان هسته مرکزی فعالیت های اجرایی، در هر لحظه و هر زمان در دسترس و قابل بهره برداری باشد.

امینی برخی تحلیل های مستمری که بر داده های توصیفی به جای داده های مکانی صورت می گیرد را مورد انتقاد قرار داد و اظهار داشت: متاسفانه در نظام تصمیم گیری بیشتر از آنکه تحلیل داده های مکانی در نظام مدیریتی به تصمیم گیران و برنامه ریزان منتقل شود، تحلیل ها بر مبنای داده های توصیفی صورت می گیرد و این موضوع شاید منجر به خروج برنامه ریزی ها از نظام داده های مکانی و اهمیت داده های مکانی شود.

معاون برنامه ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی، یکی دیگر از چالش های حوزه نقشه و اطلاعات مکانی در کشور را عدم ارتباط سامانه های اجرایی و مالی با سامانه های داده های مکانی مطرح کرد و افزود: پایه ریزی هرگونه عملیات اجرایی مستند بر اسناد مالی و از طریق سرویس داده های مکانی، امری بدیهی و غیرقابل اجتناب است؛ چرا که نظام تشخیص، تعهد،تسجیل و پرداخت بر پایه داده هایی است که در نظام تصمیم ساز، نقش بسزایی ایفا می کنند.

امینی خاطر نشان کرد: در وزارت راه و شهر سازی به عنوان یکی از بزرگترین سازمان ها و وزارتخانه های تولید کننده داده های مکانی موثر در تصمیم گیری های کلان کشور، عوامل آسیب های عدم تحقق این مهم، شناسایی و بررسی شده است که نتیجه آن منجر به عملیاتی شدن بخش قابل توجهی از اهداف کلان وزارت راه و شهرسازی و دستیابی به موفقیت های چشمگیر شده است. زیرا طبق تصمیمات اخذ شده، مقرر شد تا فعالیت های این وزارتخانه بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته و انجام بیش از دویست و پنجاه پروژه اجرایی در سیزده سازمان و ستاد وابسته به وزارت راه و شهر سازی در نظام معماری این دستگاه ؛ مستقر بر هسته مرکزیGIS به نتیجه برسد. که پایه اصلی این هسته، داده مکانی است.

امینی در خاتمه این گفت‌وگو، توجه به داده های مکانی در وزارت راه وشهرسازی را طی چند سال اخیر، گامی مؤثر در تقویت سامانه های مالی، اجرایی و تخصصی در حوزه احداث، بهره برداری و نگهداری راه ها عنوان کرد و فرهنگ کاربرد داده های مکانی و استمرار آن را در تصمیمات کلان کشور ضروری دانست. 
نام شما
آدرس ايميل شما