تاریخ انتشارچهارشنبه ۱۲ تير ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۰۲
کد مطلب : ۶۷۹
رویکرد نوین سازمان نقشه‌برداری کشور در ارائه محصولات

سرویس جدید سامانه رسا در هر ثانیه به دو درخواست از سرور نقشه پاسخ می‌‌‌‎دهد

سازمان نقشه‌برداری کشور با رویکردی نوین به‌منظور ارائه محصولات خود و نیز برای ساماندهی آرشيو و بهبود نحوه ارائه آن در قالب سامانه رسا، دست به اقدامات تازه‎ای زده است.
سرویس جدید سامانه رسا در هر ثانیه به دو درخواست از سرور نقشه پاسخ می‌‌‌‎دهد
plusresetminus
۴
۷
 به گزارش روابط عمومی سازمان نقشه‌برداری کشور، عرضه محصولات و خدمات سازمان با کمک وب سرويس‌هاي مكاني استاندارد، گامی مؤثر براي رفع مشكلات موجود و ارتقاي قابليت‌ها و توانمندی‌های سازمان نقشه برداری کشور است که از سوی مدیریت خدمات فنی برای این موضوع تدابیر لازم اندیشیده شده است.

گردآوری و آرشیو نسخه‌های اصلی اطلاعات مکانی و نقشه‌های کشور از جمله وظایف سازمان نقشه برداری کشور است. این سازمان در بیش از شصت سال فعالیت خود موفق به ایجاد آرشیو ملی اطلاعات مکانی حاوی انواع نقشه‌ها، عکس‌های هوایی و فتوموزاییک‌ها، ایستگاه‌های مبنایی و ... در مقیاس‌های مختلف شده است. در همین راستا، مدیریت خدمات فنی در تمامی این سال‌ها عهده‌دار حفظ و نگهداری و ارائه این اطلاعات به طیف گسترده متقاضیان اطلاعات مکانی در کشور بوده است.

البته باید این موضوع را در نظر داشت که با توجه به قدیمی بودن برخی از نقشه‌ها و فیلم‌های موجود در آرشیو که روز به روز فرسوده تر می‌شوند، نیاز به اسکن نقشه‌ها و عکس‌های آنالوگ که منجر به حفاظت و  افزایش سرعت پاسخگویی به متقاضیان شده، همواره محسوس بوده است. همچنین داشتن راهنمای صحیح جهت شناسایی اطلاعات مورد نظر الزامیست. در مدیریت خدمات فنی سازمان نقشه برداری کشور، بدلیل سر و کار داشتن با تعداد زیاد ارباب رجوع این مسئله از اهمیت بیشتری بر خوردار است. به بیان دیگر در اختیار داشتن اندکس و مختصات صحیح برای این محصولات با ارزش، امری ضروری محسوب می‌شود.

اسکن 90000 برگ نقشه‌های فتوگرامتری آنالوگ، اسکن 14000 برگ نقشه‌های زمینی آنالوگ، اسکن 13000 برگ نقشه‌های گویا در مقیاس‌های مختلف، اسکن 11500 برگ فتوموزاییک‌های
قدیمی آنالوگ و ... از جمله اقدامات پانزده سال گذشته سازمان نقشه برداری کشور در راستای ساماندهی آرشیو محصولات و تولیدات این سازمان بوده است.

خاطر نشان می‌شود در همین راستا از ابتدای سال 1392 که وبگاه مدیریت خدمات فنی (tsm.ncc.org.ir)، آماده به کار شد، سعی شد تا مشخصات محصولات مکانی سازمان از طریق این وبگاه در اختیار متقاضیان قرار گیرد. اولین منبع موثق و به روز در زمینه معرفی محصولات سازمان، مخزن فراداده محصولات سازمان در قالب پایگاه داده Access بود.

راه‌اندازی سرویس‌های مکانی WMS از اندکس محصولات سازمان نیز بخش دیگری از این اقدامات است تا ضمن ارائه خدمات به ادارات مختلف درون سازمانی (به ویژه اداره بازاریابی و امور مشتریان)، تسهیلاتی را از طریق وب‌گاه مدیریت خدمات فنی، برای شناسایی محصولات سازمان از طریق وب فراهم نماید.

در این رابطه ابتدا سرویس‌های مکانی از تصاویر ماهواره‌ای و نقشه‌ای گوگل ساخته شدند تا به عنوان نقشه زمینه مورد استفاده قرار گیرند. سپس سرویس‌های مکانی برای اندکس‌های محصولاتی که آماده بودند ساخته و از طریق دو دستگاه PC موجود در اداره منتشر شدند. با این اقدام، تعداد بازدید کننده‌های وبگاه خدمات فنی سازمان نقشه برداری کشور خیلی زود در تیر ماه سال 1397 به 5095 نفر در روز رسید. از آنجا که این سرویس‌ها در چارچوب استانداردهای جهانی تعریف شده‌اند، کاربران می‌توانند بدون نیاز به مراجعه به وبگاه، مستقیماً تمامی سرویس‌ها را در محیط سایر نرم افزارها از قبیل Arcmap همزمان با سایر لایه‌های مکانی خود مورد استفاده قرار دهند. در ساخت سرویس‌های WMS ملاحظات لازم برای آن که بتوان این سرویس ها را با سرعت بسیار مناسب و با حداقل نیاز به ابزارهای جستجوی پیچیده، در اختیار کاربران قرار داد و کاربران بتوانند صرفاً با انجام بزرگنمایی های مختلف و جابجایی به مجموعه اطلاعات مورد نیاز خود دست بیابند، منظور شده است.

در ابتدای خردادماه سال جاری (1398)، امکان جدیدی تحت عنوان "استفاده همزمان سرویس‌هایWMS" با نام سامانه رسا (راهنمای سرویس های اطلاعات مکانی) آماده شد. با استفاده از این امکان، کاربران می‌توانند
با بزرگنمایی مناسب، به موقعیت مورد نظر رفته و سپس لایه‌های مختلف را روشن و خاموش نموده و به این ترتیب از مشخصات محصولاتی که برای آن منطقه موجود است، مطلع شوند.

در سامانه رسا سعی شده است از طریق انواع تکنیک‌های ساده از قبیل: تقسیم بندی محصولات به سال‌های مختلف، ارائه مشخصات عوارض با بزرگنمایی‌های متفاوت، رنگ آمیزی‌های متفاوت لایه‌ها، و تغییر میزان شفافیت و کدری عوارض، به نحوی خدمات ارائه شوند که حتی الامکان کاربرانی که در امور نرم‌افزاری و GIS مبتدی هستند بتوانند بدون نیاز به انجام جستجوهای مختلف، به مشخصات محصولات موردنظر خود دسترسی پیدا کنند.

خوشبختانه این سامانه با استقبال زیاد کاربران مواجه شده است؛ به طوری که تعداد درخواست‌های نقشه از ابتدای راه اندازی این سامانه (اول خردادماه 1398) بیش از دوبرابر رشد داشته و از 12000 درخواست در روز به 30000 درخواست در روز افزایش پیداکرده است. آمار تعداد درخواست‌ها در ساعت، نشان می‌دهد که در هر ثانیه دو درخواست نقشه‌ای دریافت شده که نشان‌دهنده پاسخگویی مناسب سرویس‌های WMS است.

گفتنی است از سوی دیگر استقبال آحاد کاربران از تسهیلات دستیابی به اطلاعات مکانی، قابل پیش بینی بوده است و همانطور که در تجربیات قبلی دیده ‌شده، به هر میزان که این تسهیلات بیشتر و مناسبتر ارائه شوند؛ تعداد بیشتری از کاربران به سمت بهره‌برداری از آن گرایش پیدا خواهند کرد. با این وجود هنوز حجم بسیار بزرگی از محصولات سازمان وجود دارد که لازم است مراحل رقومی سازی، زمین مرجع سازی و ساخت سرویس مکانی را طی نمایند تا بتوانند مورد استفاده قرار گیرند. البته این امر علاوه بر پشتیبانی نرم افزاری، مستلزم پشتیبانی سخت افزاری نیز هست تا ارائه سرویس‌ها با سرعت بیشتری انجام شود.

برای ملاحظه مشروح گزارش مدیریت خدمات فنی سازمان نقشه‌بردرای کشور درباره ارائه خدمات و محصولات این سازمان اینجا راکلیک کنید.
نام شما
آدرس ايميل شما

مرتضی رهبرنیا
feedback
Iran, Islamic Republic of
سلام اول از همه تشکر از زحمات همه شما عزیزان .دوم اینکه متاسفانه اکثرا سایت شما قطع می باشد و به هیچ طریق نمی توان چه با سیستم گوگل ارت و یا جی ای اسو این سیستم جدید وصل شد لطفا در صورت امکان سایت را باز بینی فرمایید .
مپ باما
feedback
Iran, Islamic Republic of
خیلی عالی بود
http://mapbama.ir
فاطمه شریفی
feedback
Iran, Islamic Republic of
سلام
چرا استفاده از راهنمای مکان تحت وب محصولات خراب است؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
فاطمه شریفی
feedback
Denmark
با سلام
طی چند روز اخیر برای استفاده از سرویس های همزمان وب به مشکلات متعددی برخوردیم ممنون می شویم راهنمایی کنید